The world today..

Bebemakcu kata…

What is it about the world today? hmm.. apabila saya melihat sekeliling saya pada hari ini, saya rasa risau.. kenapa zaman sekarang tak sama dengan zaman dulu? jawapannya senang, masa sentiasa berputar.. tak pernah berundur ke belakang tapi sentiasa ke hadapan.. pembangunan dan kemajuan la penyebab perubahan..tp apa yang saya risaukan? masa depan kita.. kenapa dengan masa depan kita? Pada penmerhatian saya,

What I see today kinda scares me.. violence’s everywhere.. free thinkers are everywhere.. dan budak2 remaja kita? Wallahua’lam.. dekat bandar, ramai muda-mudi yang dah memandang ringan tentang pegangan mereka.. remaja melayu dah tak tahu kisah para nabi.. apa yang diorg taw, hiburan yang dilimpahkan kat depan mata diorg.. diorg lebih taw pasal Justin Bieber, Super Junior la.. mcm2 lagi.. bile saye tanye kt satu kumpulan budak2 sekolah ni, apakah kisah yang famous berlaku kat Nabi Idris, sume tercengang2.. tp alhamdulillah ade seorg hmba Allah ni masih tw jawapannya.. tahniah kpd parents dia sebab mendidik anak anda dgn baik skali..

tu belom citer lg ape yang saye nmpk.. posing maut abeh dlm facebook.. yang budak pompuan jgn cter la.. pakai baju xcukup kain.. mane la pergaulan bebas xmenjadi2.. yang budak lakinye lak, masing2 nk tunjuk besa.. nk tnjuk hero.. iksh3..risaunye.. klau 16 thun da wt mcm tu, akan datang mcm mane la agaknye.. anak2 diorg pulak nati cmane la nati gamaknye? Bile da mcm tu pulak, mana la kes jenayah xmenjadi2.. dari rogol merogol smpai la kes buang bayi.. benda ni pon da bukan isu baru lagi.. da mcm bnda biasa lak telinga ni dengar..

Apa-apa pon, terpulang la pada kita yang menjalani hidup ni.. pandai2 la kita bawa diri.. betol tak? hihi.. selagi kite berpegang pada agama dan keyakinan diri, insyaAllah, kite akan terhindar dari perkara2 yang buruk dan sentiasa la berdoa kite dilindungi dan ditunjukkan jalan y benar.. semoga kita bahagia dunia akhirat.. amiinn..

Rasulullah saw. Bersabda bermaksud:
“Sesungguhnya Allah telah memberi wahyu kepada Aku yang memerintahkan supaya kamu semua bersifat tawadduk sehingga tidak ada seseorang pun merasa dirinya megah (lebih bangga diri) dari orang lain dan tidak boleh seseorang itu menzalimi dan melampaui batas terhadap orang lain”.
(Riwayat Muslim)